Opmerkingen bij voorontwerp-bestemmingsplan Stationsgebied - [brief 21 december 2015] |
Aan het College van Burgemeester en Wethouders van Groningen Betreft: opmerkingen bij voorontwerp-bestemmingsplan Stationsgebied Groningen, 21 december 2015
Geacht College van Burgemeester en Wethouders, Vandaag hebben wij een zienswijze ingediend over het voorontwerp-bestemmingsplan Stationsgebied. De inhoud van onze zienswijze willen wij ook graag aan u kenbaar maken. Over het plan hebben wij de volgende opmerkingen gemaakt 2. De voetgangerstunnel begint/ eindigt achter de hal van het stationsgebouw. Het is een illusie te veronderstellen dat die hal een onderdeel van de looproute naar de binnenstad zal gaan worden zolang het stadsbalkon er als een obstakel voor blijft liggen. De makkelijkste route zal zijn ten oosten van het stationsgebouw langs, recht tegenover de Werkmanbrug uitkomend. Dat betekent dat de hal een dood element zal blijven. De allure van de entree naar de stad wordt zodoende niet benut. Dat is strijdig met het tweede en derde hoofddoel van de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) van 13 maart 2012 van de rijksoverheid, een visie die in hoofdstuk 2 van het voorontwerp uitgebreid wordt geciteerd. 3. De voetgangerstunnel onder de sporen door krijgt aan de zuidzijde een riant vormgegeven glooiende entree, aan de noordzijde eindigt hij in trappen. Aan de zuidzijde komen alle bussen. Dat betekent dat de zuidentree zowel qua uitstraling als qua functies de belangrijkste wordt. De hoofd in/uitgang van het station keert zich op deze wijze af van de binnenstad. 4. Er wordt gesproken over de noodzaak de Rivierenbuurt aan te laten sluiten op de binnenstad. Ook een fietsroute onder het Stationsgebied door moet daaraan bijdragen. Het plangebied lijkt zich aan de zuidzijde echter te beperken tot het NS bezit. Hoe die verbinding met de Rivierenbuurt in de praktijk zal moeten gaan worden valt helaas buiten het plangebied. (Ook aan de zuidzijde komt de begrenzing van het plangebied ons niet logisch over.) Vooralsnog loopt de zuidelijke uitgang dood op de achterzijde van de woningen aan de Parkweg (visueel nogal armoedig) en hebben de wandelaars de keuze tussen Zaanstraat richting Emmaviaduct aan de ene zijde en de Achterweg richting Hereweg aan de andere zijde. Kortom, de entree aan de zuidzijde kan nog zo glamoureus worden vormgegeven, die kwaliteit verderop ook waarmaken lijkt een moeilijke zaak te worden. Overigens wordt de noodzaak van een koppeling van Rivierenbuurt en binnenstad in onze ogen te groot aangezet: het is een gebiedje met een beperkte omvang, van waaruit -behalve misschien vanuit het middenstukje- de routes naar de binnenstad via Hereweg en Emmaviaduct de kortste zullen blijven. 5. Over de inrichting van het te vormen perronplein achter het hoofdgebouw zijn wij niet gerust. Er is sprake van “paviljoens die zorgvuldig onder de tweede perronkap zullen worden geschoven”. Dat klinkt fraai, maar wij vrezen dat het in de praktijk toch minder poëtisch zal worden: komt het niet gewoon neer op een aantal kiosken, zoals nu ook al? Wij vragen ons overigens af, of er op die plaats veel behoefte is zoveel commerciële activiteit. Immers , veel voetgangers van de perrons 3 en 4 zullen naar de bussen of de fietsenstalling aan de zuidzijde lopen. Moet niet een aantal van de kiosken naar die zuidzijde worden verplaatst? Is daar in het bestemmingsplan rekening mee gehouden? 6. Ons grootste punt van zorg is de toekomstige functie van de ruimte voor het station. De route over het stadsbalkon naar de hoofdentree wil men verbeteren. Er staat: “het stadsbalkon zal beter aansluiten op zijn omgeving door de hoogteverschillen op te lossen.” Een cryptische formulering, want wordt nu bedoeld dat het balkon verlaagd wordt of wordt bedoeld dat de omgeving verhoogd wordt? Het bestemmingsplan zou hierover informatie dienen te bevatten, maar die ontbreekt. Het valt echter te vrezen, dat alle aanpassingen aan het stadsbalkon lapmaatregelen zullen blijken te zijn. Sloop van het balkon en het aanleggen van een nieuwe, eventueel grotere fietsenkelder lijkt ons de enige goede oplossing. Hoogachtend, Namens de Stichting Vrienden van de stad Groningen, Chris Wessels www.vriendenstadgroningen.nl - info@vriendenstadgroningen.nl |